Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Przedszkole Publiczne Nr 1 w Łęcznej

Innowacja pedagogiczna „Ogród sensoryczny – ogród 5 zmysłów”

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

"OGRÓD SENSORYCZNY - OGRÓD 5 ZMYSŁÓW"

Przedszkole Publiczne Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Łęcznej posiada duży teren zieleni, stało się to okazją do stworzenia ogrodu warzywno-ziołowo-owocowego ze szklarnią w którym przedszkolaki bardzo chętnie spędzają czas. Uczestniczą w pracach ogrodniczych: sadzą, sieją, pielęgnują, podlewają rośliny. Plac zabaw otoczony jest starymi okazałymi drzewami, które są schronieniem dla wiewiórek, ptaków, w tym jerzyków, które zasiedliły budki lęgowe znajdujące w koronach drzew. Ogród przedszkolny jest miejscem zabaw badawczych, obserwacji roślin, ptaków, owadów i  zjawisk przyrodniczych. Jest miejscem czytania bajek, słuchania opowiadań, oglądania przedstawień, zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych, sportowych, uprawy roślin, obserwacji zmian atmosferycznych. Jest również miejscem organizacji wielu imprez, zarówno wewnątrzprzedszkolnych, jak i integrujących społeczność lokalną. 

Innowacja jest odpowiedzią na potrzebę stworzenia dla dzieci takiego miejsca, aby mogły doświadczać świat wszystkimi zmysłami. Dążymy do stworzenia miejsca bezpiecznego i przyjaznego dla wszystkich dzieci, szczególnie dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej czy niepełnosprawnościami. Ogród sensoryczny  stanowi znakomitą przestrzeń do zabawy, nauki oraz terapii. Dzieci będą mogły obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, uczyć się sadzenia i pielęgnowania roślin, chodzić boso po „ścieżkach sensorycznych”, biegać i chować się wśród drzew, a także rozwijać swoje zdolności artystyczne. Chcemy, aby przez zabawę w ogrodzie sensorycznym, dzieci poprawiły integrację wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, zapachu czy smaku, co tym samym wpłynie na poprawę funkcjonowania.

Sensoryczny ogród możemy podzielić na strefy:

Zmysł dotyku w ogrodzie sensorycznym stymuluje:

  • ścieżka sensoryczna podzielona na kwatery wyłożone materiałem takim jak: zrębki, kora dekoracyjna, trociny, żwir, kamienie, piasek, drewno, szyszki, trawa, patyki, keramzyt, kamienie rzeczne, itd.
  • roślinność o zróżnicowanej fakturze liści, owoców, kwiatów oraz kory drzew;
  • kuchnia błotna czyli zabawy z wodą, piaskiem, żwirem, kamykami.

Zmysł wzroku w ogrodzie sensorycznym stymulowany jest przez:

  • obserwację łąki kwietnej nasyconej barwami zmieniajacymi się od lata do późnej jesieni;
  • kompozycję kolorystyczną roślin na rabatach kwiatowych szczególnie wczesną wiosną kiedy na rabatach kwitną tulipany, szafirki, narcyzy;
  • kształt i formę roślin (słoneczniki, róże);
  • zajęcia plastyczne w ogrodzie (malowanie na foliach, sztalugach...)

Zmysł smaku w ogrodzie sensorycznym stymulowany jest przez:

  • uprawę ogródka ziołowego (silnie skorelowanego ze strefą zapachu w ogrodzie);
  • uprawę ogródka warzywno-owocowego (papryka, sałata, szczypiorek, pomidorki koktajlowe, szpinak, truskawki, maliny, agrest);
  • uprawę drzewek i krzewów owocowych (jabłoń, grusza, śliwa, brzoskwinia, wiśnia, czereśnia, porzeczka);
  • uprawa wczesnych warzyw w szklarni przedszkolnej.

Zmysł węchu stymulowany jest przez:

  • ogród różany oraz rabaty z roślinami intensywnie pachnącymi, tj.: groszek pachnący, maciejka, piwonia, nagietek;
  • ogródek ziołowy (który można znaleźć także w strefie stymulującej zmysł smaku) z ziołami, tj.: lawenda, tymianek, szałwia, mięta, oregano, bazylia, lubczyk, pietruszka dekoracyjna, melisa, rumianek, majeranek, cząber;
  • krzewy intensywnie pachnące: magnolia, jaśmin, bez, budleja Dawida;
  • kompostownik utworzony  w drewnianej skrzyni, w której układa się skoszoną trawę, pocięte gałęzie, liście, obumarłe rośliny, korę, odpadki organiczne, chwasty, popiół, obierki, ziemię (dobry kompostownik  pachnie jak ściółka).

Zmysł dźwięku w ogrodzie sensorycznym stymulowany jest przez:

  • sadzenie roślin szeleszczących na wietrze;
  • zabawy z liśćmi;
  • montowanie domków dla pożytecznych owadów, które wykonać można własnoręcznie z prostych i łatwo dostępnych materiałów, tj.: drewno, trzcina, słoma, glina (domki te przyciągają i dają schronienie pszczołom, murakom, trzmielom, biedronkom, złotookom);
  • montowanie domków i budek lęgowych dla ptaków, dodatkowo ozdobnie pomalowanych;
  • zabawy w kuchni błotnej w wykorzystaniem wody, naczyń, garnków, foremek, tarek, chochli, łyżek, itd.

Innowacja realizowana jest przez wszystkie grupy przedszkolne.

Autor innowacji: Katarzyna Gańska