Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Przedszkole Publiczne Nr 1 w Łęcznej

Podsumowanie semestru pierwszego

Utworzono dnia 25.01.2023

Drodzy rodzice!

Zakończyliśmy pracę psychologiczno-pedagogiczną w semestrze pierwszym. Dzieci były bardzo chętne do współpracy w miłej atmosferze spędzaliśmy czas. Skupialiśmy się na rozwijaniu kompetencji społeczno- emocjonalnych jak: rozumienie powstawania emocji, nazywania ich i radzenia sobie, przestrzeganie norm, bycie w grupie, współpraca z rówieśnikami i dorosłymi, rywalizacja i komunikacja. Rozwijaliśmy również funkcje poznawcze - szeroko rozumiany rozwój umysłowy min. doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej, analiza i synteza wzrokowo, słuchowa, koncentracja, uwaga, myślenie. Zajęliśmy się również wspieraniem motoryki dużej i małej, przygotowywaniem rączek do pisania. Spontaniczny rozwój mowy wypracowywały dzieci na zajęciach kiedy mogły wyrażać spokojnie swoje obawy, potrzeby czy zwyczajnie rozmawiały.

Podzielę się z Państwem kilkoma propozycjami do spędzania czasu z dzieckiem, które są nie tylko rozwijające ale również dają możliwość bycia razem, zacieśniania i budowania relacji.

W co się bawić, by pomóc dziecku w rozwoju?

  • powtarzanie rytmu – dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami), a następnie wystukać go samodzielnie;
  • rysowanie kształtów – rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne, litery, kształty - dziecko ma za zadanie odgadnąć, co zostało narysowane;
  • układanie klocków wg wzoru;
  • proponowanie zabaw polegających na naśladowaniu ruchów (przeciąganie się, kalambury, naśladowanie zwierząt) – dzięki temu dziecko zwiększa świadomość własnego ciała;
  • gry angażujące pamięć, takie jak memory, które polegają na dobieraniu w pary takich samych obrazków;
  • Malowanie uczuć przy muzyce. Dziecko słucha muzyki-najlepiej różnych rodzajów-raz spokojnej, raz szybkiej i do tego maluje palcami albo pędzlem obrazek. W ten sposób uwalnia się od napięć, przenosi swoje emocje na papier. Może twórczo wyrazić swoje uczucia, konflikty i pragnienia w bezpieczny sposób, a przy tym podnieść swoje poczucie wartości. Malowanie przy muzyce rozluźnia ciało, dziecko może pozbyć się stresu, gry logiczne, jak domino (zarówno w wersji klasycznej, jak i obrazkowej); sudoku, krzyżówki, rebusy wymagające rozszyfrowania hasła, zagadki;
  • Zabawa w oswajanie lęków. Można opowiedzieć bajkę o zwierzątku lub dziecku, które często się bało różnych rzeczy. A następnie poprosić dziecko, żeby narysowało czego ono się najbardziej lęka. Potem można pobawić się w „czarowanie lęków”, „wyrzucanie strachów” lub zamianę strachu na inną emocję. Spowoduje to, że dziecko będzie mniej się bało, a duży strach zamieni się w mniejszy, bo będzie już oswojony.
  • zabawy kształtujące umiejętność podążania za instrukcją i orientację przestrzenną: rozwiązywanie labiryntów, zabawa w dorysowanie, łączenie kropek, rysowanie lustrzanych odbić.

Materiały:

http://cen.edu.pl/Materialy-metodyczne,107/Koncentracja-uwagi-u-dziecka-w-wieku-przedszkolnym,483.html
 

https://przedszkolankowo.pl/2019/04/20/problem-emocji-w-zyciu-codziennym-naszych-dzieci-oraz-metody-radzenia-sobie-z-nimi/
 

https://www.sosrodzice.pl/zabawy-terapuetyczne-wspierajace-rozwoj-emocjonalny-dziecka/2/

Podsumowanie semestru pierwszego

Utworzono dnia 25.01.2023, 20:24