Rewalidacja
Celem indywidualnych zajęć rewalidacyjnych jest wyrównywanie braków w umiejętnościach oraz wiadomościach dziecka, stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych, rozwijanie systemu językowego, stworzenie atmosfery akceptacji oraz poczucia bezpieczeństwa.
Zasady pracy:
- Indywidualizacji czyli dostosowania zadań do możliwości psychofizycznych dziecka;
- Zasada stopniowania trudności- wychodzimy od tego co dla dziecka jest znane i stopniowo rozszerzamy poziom trudności;
- Zasada poglądowości- dajemy dziecku możliwość poznania świata za pomocą wszystkich zmysłów;
- Zasada systematyczności;
- Zasada trwałości wiedzy- wielokrotne powtarzanie nabytych wiadomości oraz umiejętności;
Zajęcia rewalidacyjne to niezwykle ważne i potrzebne wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami. Celem zajęć rewalidacyjnych jest:
- stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości,
- wspomaganie efektywności uczenia się poprzez wyrównywanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym również zaburzeń zachowania,
- rozwijanie funkcji językowych i spostrzeżeniowych i wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych, motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli integracji percepcyjno-motorycznej,
- stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Niwelowanie dysfunkcji utrudniających uczenie się i funkcjonowanie.
Przykładowe obszary funkcjonowania dziecka, nad którymi pracujemy podczas zajęć rewalidacyjnych:
- koordynacja wzrokowo - ruchowa
- koordynacja wzrokowo - słuchowa
- orientacja przestrzenna
- mowa
- spostrzeganie
- pamięć
- uwaga
- przetwarzanie wzrokowe i słuchowe
- funkcjonowanie emocjonalne i społeczne
- motywacja
- komunikacja i korekcja wad wymowy
- techniki uczenia się
- trening zastępowania agresji
- metody wspierające motywację
Zajęcia rewalidacyjne w naszym przedszkolu prowadzą:
mgr Agnieszka Dybich – neurologopeda
mgr Joanna Grymuza – terapeuta pedagogiczny